170-årsfest

Igår firades två visa och erfarna morföräldrar för sina 170 år i Sarwar-familjen tillsammans med ett stort gäng glada familjemedlemmar och vänner. Vi har känt familjen sedan jag och jämngamla Sofia föddes och har följts åt genom livets alla kapitel så här långt. Är alltid roligt att få uppleva ännu ett firande ihop med dem! Gårdagens kalas var supertrevligt och gott framför allt, hehe. Det bjöds på både bengaliskt och svenskt i form av kryddstark kyckling, ris- och räkmix, rostbiff, lax, potatissallad, sill, ostbricka och färsk frukt. Efteråt gick man hem med mätt mage och trött mun!

Frukost är bästa målet..

..tillsammans med måltidssyskonet brunch! I fredags fick jag och Sara till en drömlik sådan för att fira in helgen. Vi samlades hos mig vid elvatiden på förmiddagen och där njöt vi av färsk frukt till yoghurt och muesli, avocado på fröknäcke, bananchokladbollar (gjorda på endast havregryn, kakao, kaffe, banan och kokos - sååå goda och enkla att göra), chiapudding och smoothie. Mysigare sommarlovssyssla får man leta efter!

Pokemonjakt!

Jajamen, nyfikenheten tog över och jag laddade ner den nya succéappen Pokémon Go till mobben. Har letat Pokémons de senaste dagarna och samtidigt avverkat många kilometer av promenader. Riktigt roligt och nostalgiskt att få jaga Pokémons igen sedan barndomen! Om ni vill ha sällskap i ert nördande är det bara att höra av sig, jag är sannolikt redan på språng någonstans i färd med att leta efter nya små elektroniska krabater..

Små apor lösa i gymmet

Hejhej!

Efter en luuugn och skön lördagsmorgon med Philip som spenderades framför laptopen med seriemaraton mötte vi upp Sara på gymmet. Där blev det lek och allvar med mjölksyra och svett som resultat. Vi har alla fastnat för funktionella övningar där hela kroppen får arbeta samtidigt, därför innehåller våra pass just nu mycket övningar av den typen. Mot slutet utmanade Sara och Philip varandra på repklättring där båda lyckades ta sig till toppen utan större ansträngning. Mina små apor! ♥

Sommarens andra resa

För en vecka sedan kom jag och fina Philip hem från en weekend i Polen, Krakow. Detta var min första utlandsresa utan en äldre som ansvarat för hela resan, har tidigare bara åkt med föräldrarna under semestrar eller badmintontränare under träningsläger. Denna gång var jag och Philip våra egna bossar från början till slut vilket kändes lite pirrigt men också skönt! Vi hade ganska lika åsikter kring det praktiska och är rätt flexibla samtidigt som vi är lite planeringsnarkomaner, egenskaper som (när de är i balans) behövs när man reser. Förutom att jag till att börja med glömde vår matsäck på ditresan och lite bagagekrångel förekom på vägen hem, så gick hela resan smidigt och vi njöt av varje stund. Utöver detta hade vi perfekt väder med växlande molnighet och sol under två dagar och sedan en riktigt solig och het sista dag.

Dagsutflykter till diverse turistmål och mindre "turistiga" mål, stooor hotellfrukostbuffé, goda inhemska rätter (Bigos Sauerkraut blev favoriten för oss båda), runtvandrande i staden och fotbolls EM-tittande på kvällarna kan sammanfatta helgen ganska så bra!

Årets första picknick

I veckan fick jag, Anna, Tess och William till årets premiärpicknick i Tanto. Med fin kvällssol, god plockmat och mycket prat blev det en supertrevlig kväll! Efteråt frågar man sig alltid "Varför gör man inte sånt här oftare?".

Kaffe med utsikt

I onsdags startade jag och mamma dagen med en morgonpromenad till stallet för att lapa sol och njuta av utsikten. Med mig tog jag morgonkaffet och det smakade ännu godare utomhus, även fast man svettades lite extra med hett kaffe i solen.

Osaka del 4

Sista omgången med foton från resan till Osaka! Vi gjorde under två dagar besök i Kyoto respektive Kobe. Hjälp vad vi hann med grejer under dessa dagar, och man promenerade tills kroppen värkte, men oj vad värt det var! :)

Tonfisk med nudelsallad - mums!

På väg med tåg från Osaka till Kyoto över dagen passerade vi risfält.

Vi passerade de gamla geishakvarteren.

I Kyoto kryllar det av tempel eftersom det är en gammal kejsarstad.

Vi vandrade upp, svettigare än någonsin i värmen, till bambuskogen. Den långa vägen var helt klart värd det eftersom ljuset i skogen lyste upp bambun på ett nästan sagolikt sätt. Så vackert och maffigt!

"Kimono forest" bestod av mönster från olika sorters kimonor.

Näst sista dagen i Japan tog vi tåget från Osaka till Kobe.

China town i Kobe.

Vi passerade ett ugglecafé! Tänk att kunna dricka te bland ugglor, hade varit min dröm typ. Haha. Blev inte av dock.

Dumplings - sååå goda! De lokalt gjorda varianterna blir så porösa och härliga jämfört med dem man kan göra hemma.

Osaka del 3

Dags för det tredje bildregnet från Osakaresan!

Hello Kitty finns bokstavligen överallt! Här är ett exempel från byggarbetarnas reflexstöd.

De söta dryckesautomaterna som finns i varje hörn.

God currysoppa med udonnudlar!

Cool takvåning som gjorts till en trädgård ovanpå ett exklusivt shoppingcenter.

Matmarknad med färska varor! Vi tittade och beundrade men utan att köpa.