2 + 2 = 22

Hej i stugorna!
 
Hur  många har börjat skola och arbete igen? Det är olyckligt att årets sommar kom så pass sent, i augusti, så att mångas semester lades helt knasigt under de regnigare sommarmånaderna. Förra året var juli bokstavligen strålande (Och hur minns jag detta? Jo för att jag jobbade instängd på ett lager hela den månaden.). Tokigt! Själv börjar jag skolan 31 augusti, men innan dess blir det överraskande sommarjobb i tre dagar tillsammans med Sara. Vi ska tillsammans utföra något uppdrag indirekt åt Trafikverket genom att räkna antal bilar i ett garage.

Apropå Sara så fyllde den fina tjejen 22 år den 10 augusti, så det här firade vi efterhand på vårt festliga vis hemma hos henne med lite bakning. Vi är båda helt frälsta i dadelbollar, eller raw food-bollar, så det lagade vi till innan vi bänkade oss ute på den soliga altanen och pratade ikapp fram till kvällen. En väldigt trevlig eftermiddag blev det! :)
 

Grundreceptet för dadelbollarna hittade vi hos Mitt Kök, http://mittkok.expressen.se/recept/dadelbollar/. Jag skriver "grundrecept" eftersom efter att vi följt ingredienslistan till punkt och pricka började hälla ner allt möjligt annat gott som tex. mandelmjöl, pumpafrön, solrosfrön, linfrön, sesamfrön, mandlar m.m.
Ingredienser
  • 20 st färska dadlar
  • 2 tsk vaniljpulver (inte vaniljsocker!)
  • 1/2 dl grovhackade cashewnötter
  • 1/2 dl grovhackade mandlar
  • 2 1/2 dl fiberhavregryn, alternativt vanliga havregryn
  • 4-5 msk kakao
  • 1 koppar espressokaffe
  • 1 nypa flingsalt
Rulla i pärlsocker eller kokosflingor
  1. Börja med att kärna ut dadlarna och släng bort kärnorna. Lägg dadlarna i en bunke.
  2. Tillsätt övriga ingredienser och mixa med en stavmixer.
  3. Forma till runda bollar och rulla i kokosflingor eller pärlsocker (jag rullar hälften i kokos och hälften i pärlsocker).
  4. Ställ in bollarna kallt innan servering.
 
/Andrea

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0