Tokyoresan i text och bilder

Resan till Japan hör till mina absolut bästa reseupplevelser. Hela den orientaliska kulturen har i nästan tio år fascinerat mig, och de har alltid förstärkts efter resor dit som de till Malaysia och Kina. Mina första intryck av Japan är dess otroligt hjälpsamma människor (exempelvis när vi frågade någon om vägbeskrivning så följde de med oss till destinationen för att vara säker på att vi hittade), en oklanderlig renlighet och noggrannhet samt stor artighet (mycket bugande och tackande). Utöver detta är det naturligtvis MYCKET folk och ganska stor brist på vegetation och grönområden i Tokyo (kvadratmeterpriset är världens högsta, eller åtminstone bland de högsta).
 
Vi hann med mycket under våra dagar där. Vi bodde på Tokyu Stay som låg i Ikebukuro, en stad som med tåg inte låg långt från Tokyo centrum. Efter mycket runtirrande i Tokyos myrstack av tunnelbanegångar så kunde vi utnyttja kommunaltrafiken bra och åkte till det stora shoppingdistriktet Shibuya, de stora animekvarteren och elektronikdistrikten i Akihabara, Harajuku där vi besökte Yoyogiparken (som under söndagar fylls av utklädda japaner i cosplayanda) och den närliggande trädgården, Shinjuku och Kamakura som ligger en timme utanför Tokyo där vi tittade i den lilla stan och på vackra tempel.
 
I matväg har det blivit mycket nudelsoppor, smaksatt ris, dumplings och en gång åt vi naturligtvis sushi. Min mage har aldrig mått så bra som under denna vecka i Japan, vilket högst sannolikt är den snälla matens förtjänst! Japanerna, och flera andra asiatiska länder, äter mycket kokt mat i form av nudlar, ris, grönsaker, fisk m.m. Det enda vanliga men lite mindre sunda alternativet som de också gillar är friterade räkor osv.

Bland shoppingen fick inte ett enda klädesplagg följa med hem. Förklaringen ligger nog i att jag endast reste med pappa, och han är inte lika pigg på att titta på kläder. Dock köpte jag massor av köksredskap och tillbehör till köket som jag redan har invigt, tillsammans med en del stationary-grejer, som söta block och stickers. Kan aldrig låta bli. ^^ Japan är det perfekta landet för allt gulligt. Bussar är pyntade med söta tecknade djur, alla produkter och all reklam är maximalt färggrann (less is not more där borta). Deras matlådekoncept har jag fastnat helt och hållet för, kallad bento. Det innnebär att de lägger ner lite extra omtanke i sina matlådor genom att arrangera och ibland pynta maten lite extra fint. Därför fick mycket bentoredskap föjla med hem i resväskan.
 
En underbar resa! Jag kände mig hemma i Japan, jag gillade kulturen och människorna. Synd att resan dit är ganska lång, speciellt för oss som mellanlandade i Dubai.
Trädgården vid Yoyogiparken.
 
Shibuya crossing kvällstid. Här räcker inte ett övergångsställe - utan fyra där människornas vägar korsar varandra. Kaos!
 
Dagliga frukosten på hotellet. Majssoppa, yoghurt med frukt, sallad och smaksatt ris.
 
Tempelingången i Kamakura.
 
Bröllop i templet vid Yoyogiparken. Typiskt japanskt och vackert!
 
Dumplings med svamp och lökfyllning. Jättegott! Vill prova att göra sådanna här hemma.
 
Kitkat med algsmak - vad sägs om det? Pappa smakade, det smakade tydligen inte alger utan snarare som mer socker.
 
Utsikten från ett av kommunalhusen.
 
I Japan låter alla restauranger tillverka vaxexemplar av sina rätter så att kunden kan se en exakt kopia i skyltfönstret. Praktiskt och vackert!
 
I animekvarteret i Akihabara.
 
Utanför Kejserliga palatset.
 
Den bästa nudelsoppa jag någonsin ätit. Hann äta den två gånger innan vi åkte hem.
 
Här kunde man skriva sin önskan vid templet.
 
Världens sötaste barn finns i Japan, hjärtat värkte lite varje gång jag såg dem. ♥
 
Vi besökte Asean Festival.
 

/Andrea

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0