Tillbaka från Dubai och Tokyo

I'M BACK! I alla fall för en kortare period innan det bär av igen. Igår kom jag och pappa hem från två dagar i Dubai följt av sex dagar i Tokyo. Två helt nya platser för min del vilket gjorde allt extra spännande. Jag har tidigare varit i ett par asiatiska länder, men det var helt främmande för min del att besöka ett arabiskt land. Man fick till exempel tänka en extra gång på hur man klädde sig (visa mindre hud) m.m.
 
För att undvika ett för långt inlägg så delar jag upp reseberättandet i två omgångar. Jag börjar med Dubai!
 
Båda dessa platser, Dubai och Japan, har varit riktiga upplevelser och coola på sitt sätt. Dubai var så maffigt och anmärkningsvärt eftersom hela staden för bara dryga 30 år sedan inte ens existerade, och har sedan dess mitt i öknen i en rasande fart växt fram. Extremt mycket energi krävs därför för att driva alltihopa, vilket bidrog till en del miljörelaterade orostankar. Det är riktig ökenhetta utomhus med närmare 45 grader, så den enda chansen att kunna orka röra sig i mer än fem minuter är att befinna sig i luftonditionerade utrymmen. De hade till och med air condition i busshållplatserna!
 
Allt är typ "världens största" där borta, till exempel så har de världens största shoppingcentrum Dubai Mall som har nästan 1000 butiker. Under våra dagar där besökte vi tre stycken shoppingcentrum, inkluderat Dubai Mall naturligtvis (trots detta var det enda jag köpte en gosedjurskamel + några fina serveringsbrickor för 50 spänn under hela Dubaivistelsen), kollade in Dubais stora inomhusskidanläggning Ski Dubai, såg Burj al Kalifa som är en av världens högsta byggnader och tittade på Burj al Arab som är världens lyxigaste hotell med inte mindre än sju stjärnor (japp, klassen på hotellet ska tydligen sträcka sig over den normala femgradiga bedömningsskalan för hotell). Dock fick man tyvärr inte gå in i Burj al Arab om man inte var gäst, så vi fick vackert nöja oss med en bild utifrån.
 
I övrigt i Dubai blev det i matväg mycket tabouleh, nanbröd, fetaost och olika smaksatta kycklingkombinationer. Mums!
 
/Andrea

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0