Recept vietnamesiska vårrullar

Det asiatiska köket har alltid tilltalat mig både när det gäller tillagning, smak och variation. Det har varit så roligt att nu under sommarlovet ha tid till att orientera sig bland alla miljoner ingredienser och rätter. Speciellt vår resa till Japan blev en inspirationskälla till att laga ytterligare mer asiatiskt, allt från nudelsoppor, wok och dumplings till vårrullar och curryrätter. I tisdags provade jag på vietnamesiska vårrullar, eller också kallade rispappersrullar. De består i enkelhet av "kokonger" av rispapper som fylls med allt från glasnudlar/risnudlar, kyckling/fisk och kokta grönsaker. Smaksättningen brukar bestå av någon fisksås, lime, vitlök, hoisinsås m.m. Sedan serveras allt med sötsur sås. Jag tog inspiration av receptet nedan, men i slutändan använde jag mig av glasnudlar, korv, vitkål, morötter och smaksatte med färsk vitlök, citron, musselsås, lite ketchup, svartpeppar, sambal oelek och lite japansk soya.
 
Ingredients  Serves: 8 
  • 60g rice vermicelli or rice noodles            
  • 8 rice paper wrappers            
  • 8 large cooked prawns, peeled, deveined and cut in half            
  • 1 1/3 tablespoons chopped fresh Thai basil            
  • 3 tablespoons chopped fresh mint leaves            
  • 3 tablespoons chopped fresh coriander leaves            
  • 2 lettuce leaves, chopped            
  • 1 tablespoon fish sauce            
  • 1/4 cup water                
  • 2 tablespoons fresh lime juice                
  • 1 clove garlic, finely chopped                
  • 2 tablespoons caster sugar                
  • 1/2 teaspoon garlic-chilli sauce                
  • 3 tablespoons hoisin sauce                
  • 1 teaspoon finely chopped roasted peanuts                
        
Directions    Preparation: 45 min
  1. Bring a medium saucepan of water to the boil. Boil rice noodles for 3 to 5 minutes, or until al dente, and drain. Rinse thoroughly with cold water so they don't stick together.
  2. Fill a large shallow bowl with warm water. Dip one wrapper into the water for 1 second to soften. Lay wrapper on the bench and place 2 prawn halves, a handful of noodles, basil, mint, coriander and lettuce in a row across the centre, leaving about 5cm of the wrapper uncovered on each side.
  3. Fold in uncovered sides of wrapper, then tightly roll to enclose the filling. Repeat with remaining rolls.
  4. In a small bowl, mix the fish sauce, water, lime juice, garlic, sugar and garlic-chilli sauce.
  5. In another small bowl, mix the hoisin sauce and peanuts.
  6. Serve the rice paper rolls with the fish sauce and hoisin-peanut dipping sauces.
 
Receptet hittade jag på: http://allrecipes.com.au/recipe/2472/vietnamese-rice-paper-rolls.aspx 
 
 
Resultatet såg slutligen ut så här:
 
 
Lite speciella kan jag erkänna att de ser ut, men jag tyckte verkligen om dem! Mina föräldrar, varav min pappa som rest praktiskt taget överrallt och gillar det mesta, var dock lite skeptiska till konsistensen hos rishöljet. Men smaken gick hem hos båda!
 
/Andrea
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0