Inaktiva ananasenzymer

Hej alla!
 
Ännu en vecka slut, och vi har kommit ännu lite närmare sportlovet.
 
Vad har hänt den här veckan då? Jo bland annat har vi fått ett preliminärt leveransdatum för våra studentmössor - vecka 11! Alltså två veckor efter sportlovet. Längtar!
 
Jag har tagit tag i lite andra måsten, typ CV-skrivande och att boka ett studiebesök på KTH. Nu har jag och Sara bestämt att jag ska besöka henne i skolan om två veckor, super!
 
Har blivit en full träningsvecka med badminton fyra dagar + gym den femte, så nu gäller det en lugn träningsfri helg för min del.
 
Min fredag var skön, inga prov eller sånt. Dock fick vi fortsätta på vår självständiga labb på biologi B. Jag och William ska undersöka hur enzymet bromelins aktivitet varierar vid olika pH. Det roliga är att bromelin finns i ananas, så det blev till att mosa ananas för fulla muggar. Dock verkade enzymet vara helt inaktiverat för vi fick inte det resultat vi förväntade oss, till och med vår lärare var förbryllad. Aja, men ett resultat är alltid ett resultat. ;)
 
Pappa har mycket på jobbet just nu, och man märker hur trött han är. Därför, i en ansats att pigga upp honom, satte jag igång med att baka kanelbullar när jag kom hem från träningen ikväll. Och inte vilka kanelbullar som helst, utan riktiga BJÄSSEkanelbullar fick det bli. Det finns inget humör som inte lite färskbakade kanelbullar höjer!
 
Lite bilder från dagens laboration:
 
 
Trevlig helg på er!
 
/Andrea
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0